Thursday, May 13, 2010

Peppermint Mocha

Det har varit så tråkigt väder i New York sista dagarna att man nästan kunnat tro det varit höst och inte vår. När jag var på Starbucks höll jag nästan på att beställa mitt favorit höstdryck, en peppermint mocha, men sedan tyckte jag det kändes alldeles för fel när det faktist är maj, och tog en cappuccino istället. Jag ångrade det efteråt för sedan dess har jag haft en väldig längtan efter den där underbara kombinationen av kaffe, choklad och mint - även fast vädret blivit bättre. Vad gör man då?! Jo! Man traskar iväg till Whole Foods och köper sig blockchoklad och mintextrakt, och gör brownies av det hela.

Photobucket
Härlig smet!

Jag tog ett recept på brownies jag hittat på nätet någon gång men sedan ändrat och haft i mer choklad. För choklad, det är bra grejjer. Eftersom det här skulle bli mocha brownies fick det också åka ned ett par matskedar starkt kaffe.

Photobucket
Ovanpå de färdiga browniesarna smetade jag på ett lager med minticing. Receptet på icing kommer från Magnolia Bakery - ni vet det där cupcake stället på Manhattan där det alltid är superlång kö. När jag kom på att deras recept fanns online slutade jag gå dit - det har blivit ett mycket för turistigt ställe för att vara mysigt i allafall. Deras icingrecept hittar du här. Jag ändrade det lite för att få till mintsmaken och så, såklart.

Photobucket
Jag hade lite blockchoklad kvar från själva browniesmeten, det fick bli ett fint lager ovanpå.

Det var ett härligt projekt, men de blev väldigt maffiga så jag tror inte jag kommer känna behov av peppermint mocha på ett bra tag nu! Under tiden jag donade i mitt nya lilla kök så lyssnade jag på Carla Bruni - det är något visst med at baka till fransk musik! Man känner sig väldigt sofistikerad.

No comments:

Post a Comment